Di Rupo I: wat nu met mijn wagen ?
Iedereen weet intussen dat onze huidige regering het niet meer hoog op heeft met een alternatieve verloningsvorm via het ter beschikking stellen van een wagen.
Deze nieuwe regeling geldt voorlopig alleen voor werknemers en bedrijfsleiders van vennootschappen. De uitbaters van éénmanszaken blijven nog buiten schot.
Het komt erop neer dat je nieuwe "voordeel in natura" berekend wordt op een combinatie van de catalogusprijs en de CO-uitstoot van je wagen. Het aantal kilometers die je ermee aflegt in privé-sfeer, doen niet meer terzake.
De duurdere en zwaardere wagens kennen soms tot een ver-vijf-voudiging of meer van het belastbare "voordeel in natura" !!!
Het is dus zeker de moeite om ons te contacteren vooraleer je beslist een bepaald model aan te kopen, wanneer hier ook privé gebruik mee gemoeid is.
PS: Bij lichte vrachtauto's blijft het systeem gelden dat enkel het beroepsmatige gebruik procentueel mag worden ingebracht en de rest als niet-aftrekbaar dient aanzien.
Belangrijk bij al deze bepalingen is het feit dat woon-werk-verkeer in de ogen van de fiscus eveneens privé-verkeer is.